, ewangelie apokryficzne 

ewangelie apokryficzne

ZADBAJ O SWOJĄ SKÓRĘ I CIAŁO.

Temat: Pomoce naukowe
...wiernych. Apokryfy „Nowego Testamentu", [w:] Antologia literatury patryslycznej, t. l, Warszawa 1975; A. Masser, Bibel- undLegendenepik des deutschen Mittel-alters, Berlin 1976; A. E. Naumow, Apokryfy w systemie literatury cerkiewno-slowiańskiej, Wrocław 1976; M. Adamczyk, Biblij-no-apokryftczne narracje w literaturze staropolskiej do końca XVI wieku, Poznań 1980; Apokryfy „Nowego Testamentu", t. l, cz. 1—2: Ewangelie apokryficzne, Lublin 1980 (zwłaszcza M. Starowieyski, Wstęp; J. S. Partyka, Apokryfy w sztuce)', Siedem niebios i ziemia. Antologia dawnej prozy bułgarskiej, oprać. T. Dąbek-Wirgowa, Warszawa 1983. Maria Adamczyk Por. też: Biblia. Hagiografia. Średniowiecze.
Źródło: forum.northandsouth.info/viewtopic.php?t=1440



Temat: Zagionione lata?
Jesli kogos interesuja dzieła apokryficzne polecam ksiazke "Apokryfy Nowego Testamentu" Ewangelie Apokryficzne wydawnictwa WAM...
Źródło: forum.historicus.pl/viewtopic.php?t=276


Temat: Kościół
...do nowego życia. Szczególnie serdeczny stosunek miał Jezus do Marii Magdaleny. Reformator Marcin Luter, znawca Biblii, mówił o „wielkiej miłości" między Jezusem i Marią Magdaleną. Faktem pozostaje, że bez kobiet nie byłoby chrześcijaństwa. Maria Magdalena i inne kobiety były pierwszymi misjonarkami zmartwychwstałego Jezusa. Apostołowie nie chcieli wierzyć kobietom, które twierdziły, że widziały żyjącego Jezusa. Ewangelie apokryficzne, których Kościół później zakazał, opisały wielką rolę kobiet u progu chrześcijaństwa. Później patriarchalne, zdominowane przez mężczyzn struktury Kościoła likwidowały ślady matriarchatu w pierwotnym Kościele. Co do mojej publikacji pod tytułem „Zakaz myślenia", to wyjaśnia ona, że religie monoteistyczne proklamują swoją podstawową tezę: Bóg jest i rozwiązuje każdy...
Źródło: forum.pluswarszawa.pl/viewtopic.php?t=1679


Temat: Tajemnice Ewangelii
...cielesną, a na krzyżu zostaje tylko to, co materialne, ciało. Jakie są inne ewangelie gnostyckie? Ewangelia Tomasza, ewangelia Filipa, ewangelia Prawdy, ewangelia Judasza (wyjaśniająca, dlaczego Jezus Chrystus został zdradzony, chociaż dzięki swej boskości był wszechwiedzący)... Napisano dziesiątki ewangelii. W większości są one gnostyckie. A o czym mówi reszta ewangelii apokryficznych, które nie są gnostyckie? Ewangelie apokryficzne można podzielić jeszcze na trzy grupy: ewangelie synoptyczne, komplementarne i heretyckie. Zacznijmy od ewangelii synoptycznych. Ewangelia Hebrajczyków, ewangelia Piotra, ewangelia Ebionitów.... Posługiwali się nimi judeochrześcijanie: zaakceptowali nauki Jezusa, ale trudno im było przyjąć, że jest Bogiem. A teraz ewangelie komplementarne... Na przykład protoewangelia Jakuba…...
Źródło: forum.wasosz.net/viewtopic.php?t=1210


Temat: : Boga nie ma?
...są autorytety ? Popatrz na jakąakolwiek dzidzine zycia ? Co one są warte ? Już dawno straciliśmy w nich wiare. Dwno temu zawiodły. Może zamiast kultu jednostki, kultu autorytów powiiniśmy zacząć czcić Życie samo w sobie takie jakie jest bo to jedyne co tak naprawde namacalnie mamy ? Po co autorytety ? A nie slyszałeś jak to kolejne sobory w przeszłości cenzurowały biblie ? A jezlei to tzw V Ewangelia zawiera prawdziwe nauki Jezusa ? Co wtedy ? A jezeli to ewangelie apokryficzne mówia prawde nie wazne czy kilka z nich czy wszystkie ? Co wtedy ? Skad wiesz czy kiedyś nie odkryją czegoś co to potwierdzi ? Oczywiscie zostanie ci wiara, wiara że tylko twoja wiar jest sluszna, ze tylko biblia zawiera prawdę. Ale co zyskujesz przez tą wiarę ? No cóż pewnie bedziesz musiał czekac aż nadejdzie ostatnia godzina aby zobaczyć co jest czego warte. Tyle tylko, ze wtedy juz nic nie dasz rady zmienić i całe...
Źródło: filozofia.sepsis.com.pl/viewtopic.php?t=39


Temat: DYSKUSJA NA TEMAT PRZEPOWIEDNI BIBLIJNYCH
...Skoro tak, to podstawowe pytanie brzmi: czy Jezus miał prawo znieść szabat i przesunąc świętowanie na dzień po? Jeśli z uczniami spotyka się w pierwszy dzień tygodnia, to ja idę w Jego i ich ślady. hemera to pw. dzień. Poza tym w tekstach greckich hemera kyriake ma różne znaczenia: dzień sądu na podstawie tradycji ST, tak u św. Piotra, w 2 Tes i niedziela, co potwierdza rozumienie ponowotestamentalnych pism, od I wielu począwszy. Didache, Justyn, ewangelie apokryficzne też. Więc albo badasz chrześcijańskie pisma w świetle chrześcijańskiego rozumienia, albo w świetle żydowskiego. Mnie się wydaje, że jeżeli w Piśmie termin występuje raz czy tylko dwa razy, to muszę sie odnieść do pism pokrewnych, nawet pozabiblijnych, by je zrozumieć. I powinny być napisane w tym samym duchu, bo inaczej wyjdą Ci cuda. O sposobie świętowania dnia po szabacie: Acts 20:7-8 7 W pierwszym dniu...
Źródło: forumchrzescijanskie.org/viewtopic.php?t=374


Temat: Czy analiza Biblii prowadzi do Boga ?
...lat, nim zostały spisane wszystkie księgi Nowego Testamentu. W tym czasie Kościół obywał się bez Pisma Świętego w kształcie, jaki znamy obecnie. 2. Pismo Święte nie zawiera spisu treści. To Kościół – kierowany przez Ducha Świętego – rozpoznał i rozstrzygnął, które z licznych pism przypisywanych apostołom, są rzeczywiście natchnione, a które choć bardzo pobożne, jak np. „Pasterz Hermasa” czy niektóre ewangelie apokryficzne, nie należą do Kanonu. Czyli to poprzez nieomylność Kościoła (a wiec jakby wtórnie!) Bóg dał nam Pismo Święte! Zatem sięgając po Pismo Święte, już na samym wstępie okazujemy akt zaufania Kościołowi, że księga, którą otwieramy, zawiera właściwe rozdziały! Pismo Święte jako lekturę będącą źródłem wiedzy o Bogu warto i należy czytać wraz z jakimś rozbudowanym i dobrym Komentarzem...
Źródło: forum.oaza.org.pl/viewtopic.php?t=18784


Temat: Apokryfy - księgi ukryte?
...pożytku wiernych, a także dla upowszechniania pewnych idei, w tym także heretyckich. Wielość tych tekstów o różnej wartości doktrynalnej stała się impulsem dla Kościoła do określenia, które z nich zawierają prawowitą naukę. Był to pierwszy krok do ustabilizowania się kanonu ksiąg biblijnych. Nie wszystkie księgi znalazły się w kanonie. Te, które są poza nim, nazywamy apokryfami i dzielimy, podobnie jak Nowy Testament, na: ewangelie apokryficzne, dzieje, listy i apokalipsy. Do najbardziej znanych ewangelii apokryficznych zaliczamy: Ewangelię Tomasza, Ewangelię Marii Magdaleny, Ewangelię Judasza. Pierwsza z nich, Ewangelia Tomasza, datowana jest na początek III wieku. Zawiera zbiór ponad 100 wypowiedzi przypisywanych Jezusowi. Niektóre z nich są podobne do wypowiedzi znajdujących się w Ewangeliach kanonicznych (zwłaszcza Mt, Mk, Łk). Ostateczna...
Źródło: old.antyklerykalowie.pl/portal/viewtopic.php?t=1337


Temat: Nag Hamadi tzw. ewangelia św. Tomasza
Ewangelie apokryficzne przede szystkim mają jeden duży ubytek - nie ma w nich żadnych wskazówek (wyraźniejszych) jak zyć, jak postępować. Poza tym jak widać na filmie Stygmaty, który nieźle jest zdeformowany, zaprzecza "takiemu czemuś" jak Kościół. Zdania, które cały czas się tam przwijają to, że "królestwo Boże jest w nas" - dokłądnie tyczy się to gnostyków, którzy uważali, że poza światem isnieje...
Źródło: forumchrzescijanskie.org/viewtopic.php?t=1193


Temat: Religia
...kolejni cesarzowie interweniowali w poszczególne partycję Biblii I? . Wiemy też, że nie wszystkie ewangelie zawarto w ostatecznej wersji Biblii Z tego co pamietam z 'Wprowadzenia do apokryfow NT' kanon ewangelii w zasadzie od poczatku byl taki, jak jest obecnie (tzn mimo iz oficjalnie kanon ugruntowano na soborach w IV/V wieku - a na wschodzie zdaje sie, ze w VII - to nieoficjalnie funkcjonowal on mniej wiecej od II w). Ewangelie apokryficzne w wiekszosci powstaly nieco pozniej niz kanoniczne, a poza tym czesto powstaly w obrebie sekt gnostyckich, a nie judeo czy etnochrzescijan. Kosciol jako organizacja ortodoksyjna nie miala raczej w interesie implementowania heterodoksyjnych tekstow, wiec gdzie podstawy, by uznac kanon za bledny lub niesluszny?
Źródło: hrothgar.pl/viewtopic.php?t=384


Temat: "Fakty" w książce "Kod Leonarda da Vinci"
...gnostycznym, gdzie niektóre grupy i tendencje uważały boskość za połączenie cech męskich i żeńskich, harmonijne relacje dwóch przeciwieństw (ying-yang), odnajdując ją również w wizerunku hermafrodyty (androgyna). Jezus, według gnostyków z II wieku i feministek ruchu New Age, potrzebuje przeciwieństwa (kobiety), które by Go dopełniło; Jego uzupełnieniem byłaby Maria Magdalena. Jedynymi dokumentami to potwierdzającymi są ewangelie apokryficzne i teksty gnostyczne notujące wyobrażenia, bez żadnego poparcia historycznego. Podczas, gdy ewangelie kanoniczne pochodzą z I wieku, żaden z tekstów gnostycznych nie powstał wcześniej niż w II wieku. Wiele z nich pochodzi z wieku III, IV, lub V. W połowie wieku II Kościół był już pewien, że ewangelie Mateusza, Marka, Łukasza i Jana zostały zainspirowane przez Ducha Świętego, i miał wątpliwości jedynie co...
Źródło: katolik.us/viewtopic.php?t=199


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • natalcia94.xlx.pl